Competències d’anar per la vida

Mercè Costa, INS Marta Mata, Montornès del Vallès, activitats amb “Competències per anar per la vida”.

S’identifica el problema que determinades activitats habituals, com el dossier a secundària, són poc rellevants i tenen poc significat fora de l’escola. Quan demanem dossiers als alumnes, quina competència treballem? Es dedica molt temps i molt pes qualificador a una activitat que només té sentit en el mon escolar i per a continuar estudiant. Es comenta com a referència el que Deborak Kozac anomena l’”alumnització” de les persones.
Això contrasta amb la USEE on el que s’ensenya és molt competencial “aprenentatges per anar per la vida” (fer instàncies a l’ajuntament, etc…), i que en canvi, té poca incidència en l’avaluació d’aquests alumnes.

Em sembla que la nostra pretensió és ajudar-los a ser més competents, a saber anar pel món. Però en realitat quan els demanem que facin dossiers els estem demanant que aprenguin a ser competents dins de l’Institut, inclús a molt estirar, competents en seguir estudiant dins el sistema, però no pas en competències de la vida. Sabent fer dossiers on vas?

On sí he vist que es treballen les CCBB és a la USEE. Són competències molt bàsiques però sí els ajuden a desenvolupar-se i crèixer. Per exemple: El Projecte Entorn, bàsicament consisteix en aprendre a bellugar-se pel municipi. Saber on és l’Ajuntament, com anar a fer una instància, saber on hi ha altres serveis i entitats i que els alumnes puguin orientar-se i moure’s pel poble. Però aquest projecte, no surt a SAGA i no té nota oficial. HI ha un informe a part però oficialment no té nota.

I doncs, amb aquests nens que no saben fer dossiers, oficialment són incompetents però en realitat estan desenvolupant competències de vida, també treball en equip, col·laboració, empatia…però tornem-hi, això, oficialment, no surt enlloc. I aquí estic, amb aquesta contradicció.
Quantes de les coses que treballem a l’institut els servirà per a la seva vida, per seguir aprenent?

En tot aquest context, es proposa una reflexió sobre una activitat de cuina feta amb alumnes que no segueixen l’itinerari “acadèmic” clàssic, i una anàlisi de com aquesta activitat ens orienta per saber què és una activitat per competències. Experiència descarregable a TallerdeCuinaCCBB

Anuncis

One thought on “Competències d’anar per la vida

  1. Retroenllaç: Tercera Sessió del Taller IndComp1415 | Projecte IndComp

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s