Els criteris d’avaluació com a indicadors competencials

INS La Roca. Urbano Mediavilla i Olga Pano descriuen la “competencialització” de dues activitats

Hem partit de l’article Evaluar competencias básicas, de Rafael Mesa, com a proposta interessant per a treballar en l’avaluació ja des de la programació, identificant indicadors i desenvolupant-los en nivells d’assoliment, de forma similar a una rúbrica. Hem desenvolupat una activitat al voltant dels materials i el medi ambient, en la que hem treballat de forma conjunta tant a tecnologia com a socials, el treball en CCBB necessita que hi hagi interdisciplinarietat.

El nostre repte metodològic ha estat l’avaluació. Hem llegit i seguit les indicacions de l’article 6 “Modelos de evaluación por competencias”. Ens ha semblat un article molt pràctic. Ens ha permès fer aquest apropament de les nostres programacions a l’avaluació real de competències.

L’article planteja recollir evidències específiques que siguin indicadors d’assoliment d’una competència. Passos que hem seguit:

  • Identificar els criteris d’avaluació que treballarem
  • Determinar un seguit d’indicadors per demostrar si s’assoleix o no aquell criteri d’avaluació.
  • Assenyalar amb quines fonts d’informació
  • Assenyalar amb quins mecanismes avaluarem el grau d’assoliment del criteri (exposició oral, observació aula…)
  • Establir una gradació per nivells de l’assoliment de l’indicador en qüestió

Cada activitat va lligada a un indicador.En l’activitat, es vinculen les competències a criteris d’avaluació i nivells d’assoliment, en els que cada part de l’activitat fa aportacions a diferents CCBB.

Hem plantejat 2 activitats principals. A cada activitat hem definit els indicadors i les fonts

  • Activitat 1: Identificar problemes ambientals a escala global:
  • Activitat 2: Representar dades estadístiques referides a indicadors econòmics

També hem creat un full d’autoavaluació, rúbrica, dels indicadors i del grau d’assoliment per aclarir i establir acords amb els alumnes sobre què és un assoliment de l’objectiu insuficient, bàsic, satisfactori i avançat. Pel que fa a la documentació oficial del currículum, la seva lectura ens ha ajudat a identificar temes de coincidència i connexió entre matèria de socials i tecnologia. El currículum de Socials té moltes connexions amb les tecnologies i les CN
La proposta d’activitat es penjarà al blog del projecte, com a exemple de bona pràctica.
S’ha posat en evidència que la rellevància de diferents aspectes de l’activitat apareix en discutir-la entre diversos professors, i que cal confiança per a poder discutir, ja que d’alguna manera exposem el que fem bé i el que no fem bé. Tot i això, sovint des de propostes formatives o d’inspecció es sol mantenir el discurs per matèries, el que dificulta aquesta visió competencial.

Algunes idees-clau:

“Si et mires bé el currículum i les CCBB ja no pots continuar treballant per matèries, has de treballar en col·laboració” Projectes interdisciplinaris.

“La lectura conjunta dels articles i del currículum ens ha portat a la discussió entre iguals. Convindria fer-ho en un equip docent. Però ha de ser un equip disposat a estripar la seva llibreta, admetre què no sap, dedicar-hi temps, reflexió i espai.”

El resultat de l’activitat, les rúbriques generades i una explicació del procés i resultat són disponibles per a la seva descàrrega a PRÀCTICA INS LA ROCA INDCOMP

Anuncis

One thought on “Els criteris d’avaluació com a indicadors competencials

  1. Retroenllaç: Tercera Sessió del Taller IndComp1415 | Projecte IndComp

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s