Enriquiment competencial d’activitats a Tecnologia

Marta Vázquez, de l’Escola Nostra Senyora de Montserrat, Parets del Vallès, descriu l’enriquiment competencial de dues activitats

Partint de la lectura dels articles de Zabala i Mesa, trobo rellevant la idea de les dificultats en el canvi, en especial pel que fa al treball en equip del professorat.
D’entre les dificultats de treballar competencialment, la inadequació dels materials didàctics (llibre de text) i la dificultat d’establir col·laboracions amb els companys són molt importants.
Al mateix temps, la crida a treballar per competències es manté molt a nivell teòric sense que tingui efecte, per exemple, en la promoció dels alumnes. No és coherent que el currículum i els documents normatius parlin de CCBB i a l’hora de la veritat, en un claustre de final de curs, quan s’ha de decidir si un alumne promociona o no, els propis criteris del Departament apuntin només a la quantitat de matèries suspeses. El que té més pes NO són les CCBB sinó les assignatures. per passar d’un curs a l’altre, un alumne ha d’haver aprovat assignatures, no assolit competències.

Dubte: Quines competències puc treballar des de les matèries que imparteixo?
Repte: Quant a repte, després de tornar-se a llegir el currículum, ha vist que a cada una de les matèries que imparteix, hi pot treballar específicament les CCBB d’autonomia i iniciativa, artística i cultural i social.

Mirar els documents de desplegament de competència ha estat d’ajut per a identificar coses que es poden anar incorporant per treballar cada cop més competencialment. En particular, la competència d’Autonomia i Iniciativa Personal i l’Artística i Cultural, que solen tenir-se poc en compte des de la Matèria de Tecnologia, es poden incorporar contextualitzant les activitats, i s’ha fet en dues activitats que afegirem al blog com a bona pràctica.

  1. Canvi d’una activitat que clàssicament adopta un perfil molt tècnic (disseny d’un habitatge) incorporant criteris artístics en el disseny (CAC), provocant canvis en les agrupacions que formen els alumnes atenent ara a intel·ligències múltiples.
  2. Incorporació de la CSC en el treball sobre els materials (joies i metalls), promovent debats d’àmbit tecnològic social amb referències com l’explotació dels treballadors en mines dels països del tercer món i el ludisme.

En ambdues activitats els alumnes incorporen conscientment rols tant en el context com en el seu paper dins l’equip de treball, cosa que enllaça amb l’Autonomia i Iniciativa Personal (AIP), valorant-ho dins els procediments de la matèria: a l’hora de treballar en projectes, aquesta competència serà condició sine qua non per arrencar. Aquells alumnes que no siguin capaços de donar aquest pas d’iniciativa, responsabilitat i esforç en el treball de grup, no podran treballar per projectes.

Anuncis

One thought on “Enriquiment competencial d’activitats a Tecnologia

  1. Retroenllaç: Tercera Sessió del Taller IndComp1415 | Projecte IndComp

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s