Revisar l’avaluació “estira” la mirada competencial a les activitats

Josep Castillo, Escola Pia de Granollers

En el nostre centre, fa anys que insistim en la importància de l’aprenentatge dels rudiments informàtics dels nostres alumnes. De manera que a més del domini de les eines ofimàtiques també s’ofereix una formació sobre programació bàsica a través d’eines educatives com l’Scratch amb l’objectiu d’introduir, d’alguna manera, la lògica que se’n deriva en la resolució de problemes i reptes. Tanmateix des de fa alguns cursos s’ha introduït la robòtica com activitat extraescolar a partir del cicle mitjà de primària.
En aquest context, i tot treballant sobre l’avaluació per competències amb el programa IndComp, es planteja la creació d’una assignatura optativa a segon de l’ESO amb l’objectiu de donar continuïtat a la feina endegada a la primària amb la formació d’Scratch3, i en coordinació amb la feina feta.
A més de la competència digital i la d’aprendre a aprendre ens plantegem que l’assignatura sigui també una oportunitat per treballar la d”autonomia i iniciativa personal i les competències socials i ciutadanes. D’aquesta manera neix l’assignatura «Fem un projecte».

Una vegada establerts els equips i definides les seves funcions, per grups es genera la rúbrica d’avaluació on expliciten què es valorarà en l’exposició dels projectes (els cinc temes dels grups). La rúbrica és pública i està en una carpeta de Google Drive compartida per tots els membres de la classe.
I una vegada organitzats comencem a treballar. Es proposa el primer projecte. Tots els grups ha de crear la seva versió del clàssic joc del tenis.
Comencen els primers entrebancs i s’aprofita per crear una dinàmica de sinergies dins del grup. En aquesta classe cal aixecar-se i interactuar amb els companys. Preguntar, suggerir, proposar,… constitueixen les peces necessàries per poder reeixir en la tasca encomanada.

Quan els grups han fet el primer projecte es fa una presentació pública del joc explicant com ho han fet, quines dificultats han aparegut i com ho han solucionat. Cada grup d’experts avalua la feina presentada segons els ítems que havíem establert a la rúbrica i es dóna una explicació de la valoració que queda reflectida en una graella també pública a la mateixa carpeta de Google Drive.

Com a resum del crèdit el professor emet un informe d’avaluació on es valoren les quatre competències treballades i que s’elabora a partir de les observacions d’aula, de l’autoavaluació i de les valoracions dels diferents grups. D’aquesta manera es justifica la nota a partir del grau d’assoliment de les competències treballades, i es comparteix amb els tutors responsables dels diferents grups.

En definitiva, els diferents elements que composen la tasca docent i la feina educativa són com un cistell de cireres, és impossible treure una sense que les altres no s’arrosseguin en l’estrebada!

Aquest text és un extracte d’un text més ampli, disponible per a la seva descàrrega: IndComp, o el cistell de les cireres.pdf

Les rúbriques proposades es poden DESCARREGAR:

Anuncis

One thought on “Revisar l’avaluació “estira” la mirada competencial a les activitats

  1. Retroenllaç: Tercera Sessió del Taller IndComp1415 | Projecte IndComp

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s